Bezpieczny Przedszkolak

Program profilaktyczny Bezpieczny Przedszkolak

Cel główny programu:
ograniczenie liczby niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci
Cele  pośrednie programu:
 zapoznanie z elementarnymi zasadami bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym z jednoczesnym wyposażeniem najmłodszych uczestników ruchu drogowego w elementy odblaskowe,
 kształtowanie u dzieci prawidłowych postaw i nawyków sprzyjających unikaniu zagrożeń,
 nauka szybkiego i efektywnego reagowania w różnych sytuacjach zagrożenia,
 kształtowanie u dzieci potrzeby zwracania się o pomoc do policjanta lub innego pracownika służb mundurowych (np. strażaka lub strażnika miejskiego), a tym samym kształtowanie postawy zaufania do funkcjonariuszy,
 podniesienie poziomu wiedzy nauczycieli, rodziców i opiekunów dzieci nt. zasad zapewnienia bezpieczeństwa podopiecznym oraz sposobów udzielania pomocy dzieciom w różnych sytuacjach
Realizacja w/w celów jest włączona w realizację programu wychowania przedszkolnego. Zgodnie z dydaktyczną zasadą rozszerzania wiedzy program podzielony jest na poziomy (na przykładzie „Abc…Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”).
Adresaci programu:
 dzieci w wieku przedszkolnym 4 – 6 lat,
 rodzice i opiekunowie,
 kadra pedagogiczna przedszkoli.
Koordynator:
 Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA Oddział Białostocki
Współpartnerzy:
 WRD i WP KWP w Białymstoku
 Kuratorium Oświaty w Białymstoku
 Uniwersytet w Białymstoku
 Urząd Miejski w Białymstoku
 Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
Bloki tematyczne skierowane do dzieci:
1. Bezpieczny – niebezpieczny
2. Mój przyjaciel w mundurze
3. Uczę się zasad ruchu drogowego
4. Obcy niebezpieczny
5. Zły dotyk (za zgodą rodziców)
Działania profilaktyczne realizowane są w formie zajęć edukacyjno – wychowawczych prowadzonych przez nauczyciela lub studenta.
Po zakończeniu realizacji programu “Bezpieczny przedszkolak” dziecko powinno:
 rozumieć konieczność przestrzegania podstawowych zasad warunkujących bezpieczeństwo;
 dostrzegać sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci, przewidywać ich skutki  oraz właściwie na nie reagować;
 prezentować postawę zaufania wobec osoby policjanta.
Treści nt. „złego dotyku” powinny być realizowane przez nauczyciela przedszkolnego samodzielnie w momencie indywidualnie wybranym dla danej grupy dzieci (nie chodzi tu o konkretną grupę wiekową, ale o stopień dojrzałości i otwartości dzieci na dany temat). W powyższych zajęciach należy poruszyć następujące kwestie:
 o czym wstydzimy się rozmawiać?;
 jak lubię być dotykany?;
 jakiego dotykania dzieci nie lubią? – dotyk niemiły, bolesny, krępujący;
 trzy rodzaje dotyku – dobry, zły i potajemny;
 czym są intymne części ciała?;
 czy można odmawiać dorosłym?;
 dobre i złe sekrety.
Powyższe treści trudno jest ująć w jakiekolwiek ramy, czy schematy realizacji, gdyż sposób ich zaprezentowania w dużej mierze zależy od reakcji danej grupy dzieci na ten temat, stopnia ich otwartości w kontakcie z nauczycielem, czy też predyspozycji samego nauczyciela – jego umiejętności przeprowadzania tzw. trudnych rozmów, poczucia skrępowania danym tematem oraz rodzaju kontaktu ze swoimi wychowankami – uczniami.
Treści dot. edukacji rodziców obejmują:
 zapoznanie z zasadami odpowiedzialności osób dorosłych za bezpieczeństwo i zachowanie dzieci będących pod ich opieką;
 omówienie  przyczyn najczęściej występujących wypadków i zdarzeń z udziałem dzieci oraz sposobów ich unikania,
Treści dot. edukacji nauczycieli obejmują:
 przypomnienie podstawowych zasad BHP;
 zapoznanie z aspektami prawnymi dot. odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo dzieci na terenie przedszkola;
 instruktaż pierwszej pomocy przedmedycznej;
 zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w trakcie wycieczek poza teren przedszkola;
 zapoznanie z podstawowymi symptomami zespołu dziecka krzywdzonego (w tym przemocą seksualną) i sposobami interwencji w w/w kwestii,
 zapoznanie z algorytmem postępowania nauczyciela w sytuacji podejrzenia przemocy wobec dziecka.
Warsztaty przygotowujące do realizacji programu „Bezpieczny Przedszkolak” skierowane są do nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy w dalszym etapie będą samodzielnie realizowali programu na terenie własnych placówek. Obejmują one łącznie 23 godziny dydaktyczne i podzielone są na dwie części.
W czasie warsztatów I stopnia uczestnik poznaje główne założenia programu, zasady jego realizacji oraz zakres merytoryczny programu – 5 bloków tematycznych. Uczestnik otrzymuje scenariusze zajęć obowiązkowych, wprowadzających każdy blok tematyczny oraz zestaw narzędzi do ewaluacji realizacji programu we własnej placówce (ankiety, formularze, sprawozdania).
Ukończenie warsztatu I stopnia jest warunkiem uczestnictwa w warsztacie II stopnia.
W czasie szkolenia II stopnia uczestnik poznaje pomysły na utrwalenie treści zawartych w blokach tematycznych, stanowiących zakres merytoryczny programu. Uczestnik otrzymuje opisy metod do prowadzenia zajęć utrwalających poszczególne bloki tematyczne, materiały do powielenia na potrzeby zajęć (rysunki z bezpiecznymi i niebezpiecznymi sytuacjami, śpiewanki – rymowanki, znaki drogowe), planszę do gry „W drodze do przedszkola”, opisy tańców integracyjnych oraz zabawa muzycznych wykorzystywanych na warsztacie.
Ukończenie szkolenia II stopnia uprawnia uczestników do ubiegania się o Certyfikat Realizatora Programu
Realizatorem programu może być każdy nauczyciel przedszkola, który ukończy warsztaty I stopnia.
Realizacja programu polega na przeprowadzeniu 16 godz  dydaktycznych z dziećmi w jednej grupie przedszkolnej:
 4 zajęcia tematyczne (na bazie obowiązkowych scenariuszy zajęć)
 12 zajęć utrwalających  (po 3 do każdego bloku)
Dodatkowo realizator powinien przeprowadzić:
 minimum jedno spotkanie z rodzicami w zakresie tematów programu
 minimum jedno szkolenie rady pedagogicznej własnej placówki dotyczącej programu.
Osoby do kontaktu w sprawie programu Bezpieczny Przedszkolak:
Anna Tuszyńska, Katarzyna Kłubowicz – tel. 85/ 652 54 94