Program profilaktyczny Bezpieczny Przedszkolak
Cel główny programu:
ograniczenie liczby niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci
Cele pośrednie programu:
zapoznanie z elementarnymi zasadami bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym z jednoczesnym wyposażeniem najmłodszych uczestników ruchu drogowego w elementy odblaskowe,
kształtowanie u dzieci prawidłowych postaw i nawyków sprzyjających unikaniu zagrożeń,
nauka szybkiego i efektywnego reagowania w różnych sytuacjach zagrożenia,
kształtowanie u dzieci potrzeby zwracania się o pomoc do policjanta lub innego pracownika służb mundurowych (np. strażaka lub strażnika miejskiego), a tym samym kształtowanie postawy zaufania do funkcjonariuszy,
podniesienie poziomu wiedzy nauczycieli, rodziców i opiekunów dzieci nt. zasad zapewnienia bezpieczeństwa podopiecznym oraz sposobów udzielania pomocy dzieciom w różnych sytuacjach
Realizacja w/w celów jest włączona w realizację programu wychowania przedszkolnego. Zgodnie z dydaktyczną zasadą rozszerzania wiedzy program podzielony jest na poziomy (na przykładzie „Abc…Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”).
Adresaci programu:
dzieci w wieku przedszkolnym 4 – 6 lat,
rodzice i opiekunowie,
kadra pedagogiczna przedszkoli.
Koordynator:
Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA Oddział Białostocki
Współpartnerzy:
WRD i WP KWP w Białymstoku
Kuratorium Oświaty w Białymstoku
Uniwersytet w Białymstoku
Urząd Miejski w Białymstoku
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
Bloki tematyczne skierowane do dzieci:
1. Bezpieczny – niebezpieczny
2. Mój przyjaciel w mundurze
3. Uczę się zasad ruchu drogowego
4. Obcy niebezpieczny
5. Zły dotyk (za zgodą rodziców)
Działania profilaktyczne realizowane są w formie zajęć edukacyjno – wychowawczych prowadzonych przez nauczyciela lub studenta.
Po zakończeniu realizacji programu “Bezpieczny przedszkolak” dziecko powinno:
rozumieć konieczność przestrzegania podstawowych zasad warunkujących bezpieczeństwo;
dostrzegać sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci, przewidywać ich skutki oraz właściwie na nie reagować;
prezentować postawę zaufania wobec osoby policjanta.
Treści nt. „złego dotyku” powinny być realizowane przez nauczyciela przedszkolnego samodzielnie w momencie indywidualnie wybranym dla danej grupy dzieci (nie chodzi tu o konkretną grupę wiekową, ale o stopień dojrzałości i otwartości dzieci na dany temat). W powyższych zajęciach należy poruszyć następujące kwestie:
o czym wstydzimy się rozmawiać?;
jak lubię być dotykany?;
jakiego dotykania dzieci nie lubią? – dotyk niemiły, bolesny, krępujący;
trzy rodzaje dotyku – dobry, zły i potajemny;
czym są intymne części ciała?;
czy można odmawiać dorosłym?;
dobre i złe sekrety.
Powyższe treści trudno jest ująć w jakiekolwiek ramy, czy schematy realizacji, gdyż sposób ich zaprezentowania w dużej mierze zależy od reakcji danej grupy dzieci na ten temat, stopnia ich otwartości w kontakcie z nauczycielem, czy też predyspozycji samego nauczyciela – jego umiejętności przeprowadzania tzw. trudnych rozmów, poczucia skrępowania danym tematem oraz rodzaju kontaktu ze swoimi wychowankami – uczniami.
Treści dot. edukacji rodziców obejmują:
zapoznanie z zasadami odpowiedzialności osób dorosłych za bezpieczeństwo i zachowanie dzieci będących pod ich opieką;
omówienie przyczyn najczęściej występujących wypadków i zdarzeń z udziałem dzieci oraz sposobów ich unikania,
Treści dot. edukacji nauczycieli obejmują:
przypomnienie podstawowych zasad BHP;
zapoznanie z aspektami prawnymi dot. odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo dzieci na terenie przedszkola;
instruktaż pierwszej pomocy przedmedycznej;
zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w trakcie wycieczek poza teren przedszkola;
zapoznanie z podstawowymi symptomami zespołu dziecka krzywdzonego (w tym przemocą seksualną) i sposobami interwencji w w/w kwestii,
zapoznanie z algorytmem postępowania nauczyciela w sytuacji podejrzenia przemocy wobec dziecka.
Warsztaty przygotowujące do realizacji programu „Bezpieczny Przedszkolak” skierowane są do nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy w dalszym etapie będą samodzielnie realizowali programu na terenie własnych placówek. Obejmują one łącznie 23 godziny dydaktyczne i podzielone są na dwie części.
W czasie warsztatów I stopnia uczestnik poznaje główne założenia programu, zasady jego realizacji oraz zakres merytoryczny programu – 5 bloków tematycznych. Uczestnik otrzymuje scenariusze zajęć obowiązkowych, wprowadzających każdy blok tematyczny oraz zestaw narzędzi do ewaluacji realizacji programu we własnej placówce (ankiety, formularze, sprawozdania).
Ukończenie warsztatu I stopnia jest warunkiem uczestnictwa w warsztacie II stopnia.
W czasie szkolenia II stopnia uczestnik poznaje pomysły na utrwalenie treści zawartych w blokach tematycznych, stanowiących zakres merytoryczny programu. Uczestnik otrzymuje opisy metod do prowadzenia zajęć utrwalających poszczególne bloki tematyczne, materiały do powielenia na potrzeby zajęć (rysunki z bezpiecznymi i niebezpiecznymi sytuacjami, śpiewanki – rymowanki, znaki drogowe), planszę do gry „W drodze do przedszkola”, opisy tańców integracyjnych oraz zabawa muzycznych wykorzystywanych na warsztacie.
Ukończenie szkolenia II stopnia uprawnia uczestników do ubiegania się o Certyfikat Realizatora Programu
Realizatorem programu może być każdy nauczyciel przedszkola, który ukończy warsztaty I stopnia.
Realizacja programu polega na przeprowadzeniu 16 godz dydaktycznych z dziećmi w jednej grupie przedszkolnej:
4 zajęcia tematyczne (na bazie obowiązkowych scenariuszy zajęć)
12 zajęć utrwalających (po 3 do każdego bloku)
Dodatkowo realizator powinien przeprowadzić:
minimum jedno spotkanie z rodzicami w zakresie tematów programu
minimum jedno szkolenie rady pedagogicznej własnej placówki dotyczącej programu.
Osoby do kontaktu w sprawie programu Bezpieczny Przedszkolak:
Anna Tuszyńska, Katarzyna Kłubowicz – tel. 85/ 652 54 94