Prowadzący: dr Magdalena Kiszko-Dojlidko – aktorka, wykładowca w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, pracowała w Teatrze Wierszalin, Teatrze im. H. Ch. Anndersena w Lublinie, Teatrze Guliwer w Warszawie; współpracowała m.in. z Teatrem Baj Pomorski w Toruniu, Teatrem im. J. Osterwy w Lublinie, Teatrem Banialuka w Bielsko- Białej, Teatrem Dramatycznym w Białymstoku; założycielka Stowarzyszenia Teatr Okno, jurorka w wielu konkursach recytatorskich i teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, instruktor warsztatów artystycznych dla wszystkich grup wiekowych, w tym warsztatów międzypokoleniowych oraz dla osób niepełnosprawnych i ze środowisk defaworyzowanych;.
Idea: Cień poprzez swą tajemniczość, umowność i ulotność stanowił na przestrzeni wieków inspirację do działań w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności zarówno naukowej jak i artystycznej. Z tych twórczych inspiracji cieniem wywodzi się teatr cieni i nierozerwalnie związana z nim sztuka obrazowania. Na przestrzeni wieków oba nurty artystyczne ulegały nieustannym przeobrażeniom wykształcając różnorodność środków wyrazu i bogaty potencjał realizacyjny. Przemiany te przyczyniły się do narodzin nowych dziedzin sztuki tj. fotografia a następnie kinematografia. Warsztat „Teatr cieni” przybliży uczestnikom genezę oraz możliwości ekspresji teatru cieni
Harmonogram warsztatów
Warsztat zostanie podzielony na dwie części teoretyczną i praktyczną
I część teoretyczna – wykład
W treści wykładu zostaną zawarte informacje dotyczące: formowania się teatru cieni na świecie, różnorodności technik i form cieniowych, funkcji cienia w wierzeniach i rytuałach, wpływu sztuki obrazowania i teatru cieni na rozwój kinematografii oraz powiązań teatru cieni z innymi dziedzinami nauki i sztuki.
II część praktyczna
Uczestnicy oprócz wiedzy teoretycznej nabędą także umiejętności praktyczne z zakresu możliwości ekspresji tradycyjnego i współczesnego teatru cieni. Nauczą się projektować, wykonywać i ożywiać formy cieniowe, poznają zasady budowy i użycia lamp oraz ekranów cieniowych. W trakcie całego procesu twórczego stworzy się przestrzeń do dialogu i wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami.
Możliwy zakres działań części praktycznej uzależniony od warunków technicznych
Działanie I – cień naturalny
Dzięki odpowiednio ustawionym reflektorom imitującym świtało słoneczne wykonana zostanie seria ćwiczeń solowych i dwójkowych z cieniem osobistym projektowanym na podłodze
Działanie II – ekran wielkoformatowy
– ćwiczenia solowe i grupowe na ekranie wielkoformatowym
– zapoznanie się z różnymi możliwościami lamp i ekranów cieniowych
– przygotowanie mini zdarzeń scenicznych z użyciem dużych form cieniowych
Działanie III – tradycyjny ekran cieniowy
– zapoznanie się z możliwościami ekspresji klasycznego teatru cieni.
– stworzenie autorskich scenariuszy obrazkowych
– zaprojektowanie i i poznanie budowy klasycznych form cieniowych
– przygotowanie krótkich etiud z użyciem w lalek